fredag 30 december 2011

En klänning, med korta ärmar

2011 års sista klänning är klar.
Denna är sydd i ett tyg från michas stoffecke. När tyget kom var jag väl inte direkt överväldigad av förtjusning ska jag erkänna. Det har legat i en låda utan några som helst framtidsplaner från min sida. Jag vet knappt varför jag beställde det från början.
Men i går frågade jag Alice om jag inte skulle sy henne en klänning. Jo, det ville hon, en med korta ärmar. Ni förstår att Alice har fått det där med korta ärmar på hjärnan. Sist jag sydde en klänning till henne ville hon ha korta ärmar, men eftersom jag är lite mer vis av erfarenhet än henne, och årstiden var vinter, så trotsade jag hennes önskan och sydde en klänning med långa ärmar. Jag vill ju inte att hon ska frysa. Det skulle jag inte ha gjort.
Den klänningen blev länge både oanvänd och t.om oprovad. Den blev ju inte alls som Alice tänkt, jag hade helt enkelt sytt fel.
I alla fall, i går kom vi överens om att det skulle bli en klänning med korta ärmar och Alice började rota bland tygerna och första valet föll på detta tyg.
Jag ritande om en tröja "Ines" från Ottobre 6/2010. Jag förlängde lite och breddade nertill, och så, viktigast av allt, ändrade till korta ärmar.
Det blev en söt klänning med puffärmar och rullfåll.
Mudden jag använt är från Calletex och passade jätte bra till detta tyg. Först hade jag tänkt rosa, men medan jag klippte mönsterdelarna så ändrade jag mig och valde grönt i stället. Ett bra val tycker jag i alla fall!
Gillar sånna här tyger med flera olika färger i. Jag tror det kan vara snyggt med rosa till också, eller rött, eller turkost, eller gult.
Jag hade bara köpt 60 cm av detta tyg och nu är det slut. Tyget jag knappt trodde jag skulle sy nått i har jag nu fått mer ha begär efter.... Jag har det även med rosa bakgrund, men nog är väl detta finare?
Nu hoppas jag bara att klänningen faller fröken A i smaken också!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar