tisdag 1 november 2011

Muddjeans

Om necessären jag visade i förra inlägget var snabbsydd, så får jag nu äran att visa upp något mer välarbetat. Jag kan inte vara annat än nöjd med dessa jeans, så snygga. Och så roliga de var att sy!
Jag utgick från ett mönster från Lennarssons bok "Sy barnkläder i mjuka tyger". Sen har jag ändrat lite här och var, finulat och putsat, grubblat och ändrat. Insperation till designen har jag hämtat från olika bloggar och från Ottobre.
Jag sydde yttersömmarna med overlocken i rosa tråd och sen strök jag och sydde ner sömmen med en raksöm. Fickorna är kantade med muddväv och ditsydda med en söm på min vanliga symaskin. På ena bakfickan sydde jag dit ett "A" för Alice. Det sydde jag dit med vanlig raksöm, några varv fram och tillbaka.
Allt tyg kommer från calletex. Tråden kommer från Bibbi.
Dottern verkar också nöjd med byxorna och jag hoppas att de kommer bli en favorit hos henne, för de är redan en favorit hos mig!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar