onsdag 6 november 2013

Maskerad igen!




Såhärårs brukar mina barns förskola ha en maskerad. Så även iår. 
Alice har varit med några gånger, och hon har alltid tidigt vetat vad hon vill klä ut sig till. Första året var hon pirat. När hon kom hem sa hon att nästa år ville hon vara prinsessa. Det höll hon fast vid och förra året sydde jag en prinsess klänning. När hon kom hem från maskeraden berättade hon att hon minsann tänkte vara häxa nästa gång. Den önskan har hon hållt fast vid. 
Eftersom prinsessklänningen blev så väl använd, den har använts både till vardag och fest, körde jag en favorit i repris, men  med vissa modifikationer för att få den mer "häxig". 
Rosa Jersey byttes mot svart. Och den rosa tyllen byttes mot svart och lila. 
Totalt 9 meter tyll gick det åt till dessa två klänningar. 
För att få den mer flikig nertill klippte jag ut kvadrater av tyllen som jag sedan vek tvärs över för att få en spets uppe och nere. Den ena spetsen sydde jag sedan fast med sicksack på en remsa Jersey dom var lika bred som omkretsen på överdelen jag använde. 

Sedan vek jag tyget längs med och sydde den till en rundel och sen fast i överdelen med overlocken. 
Överdelen sydde efter ett ottobre mönster, "hoop". (Nr kommer jag inte ihåg i skrivande stund). Först gjorde jag en tankevurpa och hade klippt överdelen helt enligt mönstret. Klänningen blev då för lång. Jag fick, på morgonkvisten före maskeraden, klippa isär kjolen från överdelen och klippa bort ca 10 cm tyg och sen sy ihop igen. Men då blev det bra. Fick dock klippa lite tyll från Elsas klänning.
 Det syns dåligt på bilden. Men på barnens intiativ sydde jag dit en plast spindel på elsas klänning och en fladdermus på Alice klänning. 

Jersey och tyll kommer från ohlsspns tyger och
Kantbanden är av mudd från stoff och stil. 

Första gången: det är första gången jag syr maskeradkläder till Elsa. Och första gången jag får till det bra med framilonbanden. För er som undrar vad det är då är det ett smalt genomskinligt resårband man sträcker och syr fast i stället för att använda rynktrådar. Smidigt när det fungerar. 
Jag har kämpat tidigare för att få till det med framilonband. Felet jag gjorde var att använda en Jersey nål. Den är rundad i spetsen för att inte ta av trådar och på så sätt få det att gå maskor i ett stickat tyg. När man syr framilonband behöver man en spets på nålen. Därför fungerade det ungefär 1000 gånger bättre med en universal nål i stället! 
Såhär ser bandet ut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar