söndag 1 juli 2012

Singoallor till tjejerna

I väntan på den riktiga sommaren har jag sytt tjejerna två nya klänningar.
Den ena i ett vävt tyg från Åhlens och den andra i prickig jersey köpt från lilofant. Den sistnämda väldigt mjuk och skön!
Mönstret jag har använt mig av har jag köpt på etsy. Där finns massor av härliga mönster att köpa. Ofta är det väldigt prisvärda, och innehåller inte sällan även utförliga bilder och beskrivningar på hur man ska gå till väga i sömnaden. Och det bästa är, att man ofta får dem skickade till sig i form av en pdf till mailen. Bara att beställa och sen sätta sig och vänta så plingar det ofta till inboxen inom ett dygn och man kan printa ut sitt mönster och sätt igång.

Alice fick välja tyg till sin klänning själv, och eftersom hon älskar rosa och hon älskar fjärilar så var valet inte allt för svårt för henne. Tyvärr tycker hon inte klänningen är mjuk och skön så den kommer nog inte bli någon favorit, trots det fina tyger.


 Elsa fick dock inte välja tyg själv, är man bara dryga året så får mamma (och pappa) helt välja själva vad man ska ha på sig. Jag passar på att klä henne i mamma-sydda kläder så mycket jag kan, för jag vet ju inte hur länge hon kommer gå med på det.
Alice klänning i sydd i stl 4 år och helt lagom i storlek, den slutar ungefär i knähöjd, om jag inte missminner mig -klänningen provades bara lite snabbt innan Alice fick småpanik över att den inte kändes mjuk och skön och hon slet av sig den igen. Elsas är sydd i stl 1 år och är lite stor med framförallt lång! Den slutar stax ovanför fotknölarna. Jag får skylla mig själv att jag inte kollade det innan jag sydde. Men så blir det när man heter Sara och har lite småbråttom, helt i onödan. -sommaren låter ju vänta på sig.
Funderar på om jag ska ta bort den nedre cerisa delen på klänningen. Då blir längden inte fullt lika snubbelvänlig av sig och kanske blir det även lite snyggare. Tål att tänkas på.




Nu tänker jag bara visa en tidigare sydd sak, som råkat bli obloggad.
En mysig börs sydd i Amy Butler tyg utvändingt och ett prickigt tyg invändigt som jag köpt på Panduro.
Det kommer abolut bli fler börser sydda här i huset framöver. Har några underbar kokka tyger jag köpt av karinotillia som jag abosolut vill ha en börs i, utöver ungefär femtioelva andra underbara tyger jag kan tänka mig en börs i.







Nästa gång tänker jag berätta hur det går för mig i tygutmaningen 3:1- sy upp tre meter tyg och köp endast 1 m.
Ha nu en fortsatt trevlig sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar