måndag 28 maj 2012

Nostalgi!


Dessa underbara Smurfar! Med grön bakgrund dessutom, min favorit färg. Visst blev det en härligt kombination med det cerisa i ärmslut och hals!

Det som är negativt med detta tyg är att trycket är lite sådär, lite slarvigt. Smurfans (heter hon så?) hår är tex inte helt ifyllt. Men jag inbillar mig att det ska vara så för att få en liten retro känsla över det, eller lite serietidningskänsla.
Jag har sytt slut på en meter av detta tyg, och fick lite separationsångest, så en ny meter är beställd. I samma, underbara gröna färgställning.

Jag fick lite strul med maskinen när jag sydde denna. Jag har köpt mig en elna 444, som jag dåligt nog inte bloggat om. Till den en bandkantningsapparat, som närapå gjort mig gråhårig. För att kunna kanta snyggt med mudd har jag "byggt om den" till en tre-vikare i stället för 4-vikare. Det innebär 3 lager muddväv i stället för original. Men det funkade inte när jag skulle kanta halsen. Använde interlock till denna. Gissar att det blev för tunnt i apparaten. Bandet gled omkring och det såg ut som jag kört rally med symaskinen.
Jag gjorde om den till 4-vik och fick ställa om allt på bankantaren! Sen fick det susen! Men för att testa så sydde jag ett linne efteråt, med muddväv, 3-vik. Då gick det bättre.
Skumt är det, jag har kantat förr med tunn interlock och 3-vik. Men denna kanske var ändå tunnare? (vet faktiskt inte vart den kommer ifrån)
Tycker inte om när maskiner tycks leva sitt egna liv!
Jag tycker nog att det bästa är att kanta halslinningar med mudd. Jag är rädd att detta blir lite "slappt".

Det är ju lite så att jag är en samlare. Jag samlar både det ena och det andra. Och så är jag väldigt förtjust i att shoppa. Och så är jag en tidsoptemist. Dessa egenskaper tillsammans har gjort att mitt tygförråd är betydligt mer välfyllt än nödvändigt.
Därför kör jag under sommaren en 3:1 utmaning. För varje tre meter tyg jag syr upp får jag endast köpa 1 meter.
Nu gäller detta från 1 juni och jag kör nog två månader. De redan beställda tygerna som jag väntar på kommer inte räknas in i detta.
För att detta ska efterföljas så behöver jag lite kontrollanter. Jag kommer därför redovisa här på bloggen vad jag syr. (jodå, jag syr massor just nu, men bloggar dåligt) Så här på bloggen kommer allt redovisas med tygsåtgång.

Här är en länk till initiativtagaren till denna utmaning.
http://josjos.se/blog/2012/05/26/tygutmaning/

2 kommentarer:

  1. Kul att du bloggar och att du köpt en ny maskin! :)

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det blev ju lite knasigt! Blir väl så när man bloggar för sällan och skriver rubriken inan man har klart för sig vad man ska skriva. Blev att fick nämna den iförbifarten. Det var egentligen tre saker i det inlägget som alla borde haft varsitt inlägg.

    SvaraRadera