torsdag 28 oktober 2010

Lite smått och gott som värmer

Jag lovade att visa lite av mina gamla skapelser, jag har visst legat lite på latsidan ett tag. Men här kommer en bild på en filt som jag virkat. Den var till min dotters kusin, Agaton som föddes i maj.
Den är virkad i baby merino och jag använde detta mönster och i det stora hela blev jag nöjd med resultatet. Men filten såg faktiskt inte alls ut som jag trodde, men det blev ganska bra ändå. Jag tror dock det gick åt ett nystan garn mer än vad det står i beskrivningen, men av någon anledning blir det ofta så.


Filten utlagd på golvet


Agaton har även fått denna mössa, stickad i garnstudios classic alpaca. Jag gillar verkligen modellen på denna mössa, den sitter bra på huvudet, går att knäppa så den inte ramlar av och så täcker den de små öronen också. Ett stort plus är att den är riktigt rolig att sticka! Jag har även gjort en grön mössa i samma modell, men i garnet Kasper (marks&katten) som är till vår kommande familjemedlem.
Inspirerad blev jag av Humlan Hulda i detta inlägg och precis som hon hämtade jag mönstret här.



Matchande sockar är stickade i samma garn och då har jag använt mig av detta mönster. Tyvärr råkade dessa sockar gömma sig ett slag bland en massa garnnystan och jag har därför inte hunnit överlämna dem. Men det är ju dags nu, det blir ju kallare och kallare, dessutom växer ju fötterna och det vore ju kul om han fick använda dem innan de blir för små!


Dessa små söta tofflor (eller vad man ska kalla dem) är stickade i det mjuka garnet Kasper. Även dessa har kusinen fått. De är praktiska på så sätt att man kan snyta dem så de sitter fast på foten. Dessutom är de också väldigt roliga att sticka. Man stickar dem, otrolig nog, på vanliga raka stickor. Man behöver altså inte strumpstickor. Mönster hittade jag i magasinet "Kreativ stickning" Nr 9 2010.
Jag har även stickat ett par till som ska vara till vår bäbis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar