lördag 14 maj 2011

Body med rosa flodhästar

Jag har sytt en body till min lilla Elsa.
Det här med sömnad har legat lite nere, symaskinen har fått stå en stund i garderoben. Men så infann sig lusten igen, och jag letade reda på ett mönster på en body. Det krävdes "bara" tre turer till Calletex för att färdigställa bodyn.
 Första gången köpte jag tyget (samma tillfälle som jag köpte knappar till dopklänningen) andra gången för att köpa muddväv, det rosa jag hade hemma kändes inte rätt. Det turkosa blev betydligt bättre! Tredje gången åkte jag för att köpa nytt flodhästtyg, då jag mitt klantarsel hade ritat av mönstret fel och därmed klippt fel. Jag hade redan gjort av med resten av tyget till en mössa, så det fick bli en tredje runda till tygaffären.

Mönstret kommer från http://www.sykurser.se/. Eftersom jag är helt nybörjare på att sy så tycker jag det är bra att vara med där, där finns, förutom mönster att skriva ut på sin egna skrivare, även filmer som visar hur man ska sy. Tyvärr blir det lite tjatigt i bland eftersom hon går igenom allt jätte noga varje i varje film.

Jag tycker dock att bodyn blev lite bred nertill, den liksom svänger ut lite, detta gör att det blir väldigt stora hål för benen. Det faller mig inte riktigt i smaken. I övrigt är jag jätte nöjd med bodyn. Jag tycker själv jag sydde den bra för att vara en sån nybörjare som jag är.

Tyget är som nämnt från Calletex, liksom muddväven jag använt att kanta med. Jag har en liten storlekslapp isydd bak i nacken på avigsidan (såklart..) som kommer från bibbis textil.  (http://www.bibbistextil.se/) Henne kan jag verkligen rekomendera att handla av. Snabb som tusan och hon har bra priser!
Bodyn är sydd i stl 62, och snart har Elsa vuxit i den.
Ni får ursäkta bildkvalitén, bilderna är tagna med min mobil. Bodyn ligger i tvätten så därför tar jag inga nya bilder just nu.



Det är knäppning med tryckknappar uppe på ena axeln.
(ursäkta det stökiga bordet)

Bodyn är för stor, men här ser man även hur stora hålen för benen blir.





"-Men mamma, ska det verkligen vara så här långa ärmar?"


1 kommentar: